Savet za štampu Kosova odbio žalbu UNS-a povodom ponovljene lažne vesti RTK

BEOGRAD-PRIŠTINA


Žalbu koju je Udruženje novinara Srbije (UNS) na Kosovu podnelo povodom teksta „Danas, 20 godina od martovskih nemira“, objavljenog na sajtovima Radio-televizije Kosova (RTK) na srpskom i albanskom jeziku, Savet za štampu Kosova (SŠK) je odbio. Generalni sekretar UNS-a Nino Brajović kaže da se SŠK donošenjem ove odluke solidarisao sa objavljivanjem lažne vesti.
UNS je u žalbi naveo da su u informacijama objavljenim na sajtovima RTK na srpskom i albanskom jeziku povodom 20. godišnjice Martovskog pogroma prekršene profesionalne norme i da je ovakvim izveštavanjem direktno ugrožava bezbednost čitave zajednice.
Podsetimo, na sajtu Radio-televizije Kosova (RTK) na srpskom jeziku je na 20. godišnjicu od Martovskog pogroma ponovljena lažna informacija, objavljena 16. marta 2004. godine, da su se trojica albanskih dečaka utopila u reci Ibar „dok su bežali od grupe srpskih mladića“.
Nakon što je Udruženje novinara Srbije (UNS) sa svojim ogrankom na Kosovu reagovalo, sajt Radio televizije Kosova je promenio vest naglašavajući da je „korigovana nakon prethodne nenamerne tehničke novinarske greške, zbog čega se izvinjavaju“.
RTK je tom prilikom uklonio deo informacije u kojem se tvrdi da su se tri dečaka Albananaca udavila bežeći od mladih Srba, ali nisu naveli da je vest o kojoj govore bila neistinita.
UNS se žalio i na prvobitnu i na korigovanu verziju, navodeći da je prekršen Kodeks za štampu Kosova član 2, koji se odnosi na istinitost izveštavanja i član 3, koji se odnosi na podsticanje i govor mržnje.
Ipak, Savet za štampu Kosova odbio je žalbu, konstatujući da nijedan od pomenutih članova nije prekršen. U odluci SŠK piše da je novinar RTK samo „opisao situaciju koja se desila pre 20 godina navodeći da je vest o utapanju dece – dok ih gone mladi Srbi – imala veliki odjek“.
“Medij nije procenio da su se ‘deca utopila u reci nakon što su ih progonili mladi Srbi’, već je samo ukazao kakav je odjek imala takva vest“, navodi Savet za štampu Kosova.
Inače, u prvom stavu člana Istinitost izveštavanja Kodeksa za štampu Kosova navodi se da „novinari i urednici u svom celokupnom radu obezbeđuju poštovanje istinitih činjenica i pravo javnosti da zna istinu“.
Informaciji na koju se UNS žalio Savetu za štampu, a koju je objavio RTK, kako kaže generalni sekretar UNS-a Nino Brajović, nedostaje suštinska činjenica da bi bila istinita, a to je da je u pitanju lažna vest, koja je, kako tačno navodi RTK, “imala veliki odjek”.
“Da, imala je veliki odjek. Njena posledica je sedamnaestomartovski pogrom u kom je ubijeno 19 ljudi i uništeno 39 crkava i manastira, popaljena sela i urbane sredine, pretučeno i maltretirano više od 900, a proterano oko 4.000 Srba. Savet za štampu, nažalost, umesto da konstatuje da je vesti koju je objavio RTK nedostajalo bitno obeležje da je lažna, ignoriše tu činjenicu i solidariše se sa ponavljanjem lažne vesti koja je imala tragične posledice po srpsku zajednicu na Kosovu. Imali smo lažnu vest, a sada imamo njenu rehabilitaciju i lažni Savet za štampu Kosova”, dodaje Brajović.
Kako je UNS prethodno pisao, osim izostavljanja činjenice da je u pitanju lažna vest, u informaciji objavljenoj na RTK nije navedeno ni da su u Pogromu stradali Srbi, već se kao stradali navode samo Albanci.
Uprkos ponavljanju lažne informacije, koja je, kako i sami novinari RTK navode, postala razlog nereda, iz Saveta za štampu Kosova kažu da je i prvobitna verzija ovogodišnjeg teksta RTK „bila korektna“.
„Medij je preduzeo mere i poboljšao taj tekst, uklanjajući rečenicu koja se odnosi na navodni progon dece od strane mladih Srba – iako to nije bila ni izjava niti stav medija, već je pomenuto samo u kontekstu odjeka koji je vest imala i uticaja na izazivanje nemira“, navodi se u obrazloženju SŠK. (UNS)

Prati
Obavesti me o
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
Prikaži sve komentare