Analiza Slavko Ćuruvija fondacije: 884 napada na kritičke medije u prorežimskim tabloidima tokom 2023.

BEOGRAD

Portali pet tabloida koji, prema Savetu za štampu, imaju najviše prekršaja Kodeksa novinara Srbije – Informer, Alo, Srpski telegraf (portal Republika), Večernje novosti i Kurir – objavili su tokom 2023. godine 628 tekstova u kojima su 884 puta na meti bili kritički mediji ili novinari, pokazuje analiza Slavko Ćuruvija fondacije.

U 80% slučajeva napadani su mediji Junajted grupe, najviše televizija i portal N1 (225 puta), televizija, novine i portal Nova (220) i portal i novine Danas (178). Sledeća po brojnosti napada je kategorija „tajkunski mediji” (58), koje je bivša premijerka Ana Brnabić definisala kao medije u vlasništvu Dragana Šolaka.

Po broju napada slede portal Direktno.rs (21) i nedeljnik Vreme (8). O nedeljniku NIN i portalu KRIK tabloidi su negativno pisali po četiri puta, o BIRN-u tri puta, portalima Kossev i Cenzolovka po dva puta, dok su po jednom spomenuti: Radio Slobodna Evropa, Al Džazira, Peščanik, Insajder, agencija Beta, Autonomija i Ozon pres.

Tabloidi su, osim medijskih kuća, napadali i novinare ponaosob, a najčešće su napadani direktor vesti TV Nova Slobodan Georgiev i glavni i odgovorni urednik lista Danas Dragoljub Draža Petrović.

Tokom monitoringa uočena su četiri narativa koja tabloidi koriste kada izveštavaju o kritičkim medijima i novinarima: odbrana kulta ličnosti Aleksandra Vučića; demonizacija i dehumanizacija novinara; etiketiranje novinara kao izdajnika i plaćenika; diskreditacija i širenje nepoverenja prema mediju. Često se u jednom tekstu prepliću dva ili više navedenih narativa.

Analiza pokazuje i da je 31% tekstova napisan identično ili gotovo identično, ali da u tim slučajevima svaki tabloid kao izvor navodi sebe. Ovo predstavlja osnov za sumnju da tabloidi dobijaju gotove tekstove iz centralnog izvora.

U analiziranim tekstovima najčešći napadači su sami tabloidi, a drugi po brojnosti napada su političari na vlasti, i to: Ana Brnabić (77), Aleksandar Vučić (37), Goran Vesić (14) i još 20 drugih funkcionera vladajuće koalicije.

Pošto tabloidi i političari koriste identičan narativ i rečnik kada napadaju kritičke novinare, nameće se zaključak da su jednaki učesnici u očiglednim kampanjama koje se vode protiv kritičkih novinara, odnosno da rade u saglasju, navodi se u saopštenju Fondacije Slavko Ćuruvija. (kraj) FSĆ/SM

Prati
Obavesti me o
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
Prikaži sve komentare